A szimbólum görög eredetű szó. A szümbolon szó szerint azt jelenti: melléállítás, összevetés, egybeesés, ráismerési jel.
A szimbólum két egyenrangú elem egységben való kiteljesedése. Mindig hordoz egy mélyebb jelentést, amely két összetartozó fél között keletkezik - megegyezéssel, de sokszor elsőre racionálisan nem feltétlenül magyarázható módon. Az egyik fele az érzékelhető, konkrét elem, a jelölő és a másik, kevésbé konkretizálható, eszmei elem, a jelzett.
Általában Évát szőkés barna (vagy barna) hosszú hullámos hajjal ábrázolják. Az hogy a haja ki van engedve, vagy be van fonva változó. A teste nem éppen karcsú, inkább zömökebb molett alkat. Ez a termékenységet szimbolizálja. Mindig meztelenül ábrázolják, mivel ahogy a Biblia is írta, Ádám és Éva boldog tudatlanságban éltek, fogalmuk sem volt arról hogy ők meztelenek, (és hogy ez rossz,) míg a tiltott gyümölcsből (többnyire alma) nem ettek.
A Biblia leírása szerint Isten álmot bocsátott Ádám szemére és az egyik bordáját kivéve Évát Ádám Mellé egyenrangúnak teremtette. Ádám kapcsolata megromlott a bűnbeesés után Istennel, a Környezetével, és Évával is. Mikor Isten számon kérte, először Évára fogta a bűnbeesést. Minden felelőséget megpróbált áthárítani. Néhány képen Éva a fa alá borulva a földön ül, Ádám pedig rámutat miközben mentegetőzve néz Istenre.
A bűnbeesés pillanatát ábrázoló képeken általában Éva egyik kezébe a bűnt hozó Kígyó adja az almát. Van amelyiken már bele is harapott az almába. Van olyan kép is ahol másik kezében is van egy alma amit vagy maga mögé rejt, vagy átnyújt Ádámnak.
Ádám és Éva (Ter 3)Az egyik igen fontos ószövetségi téma Ádám és Éva, az első emberpár a Paradicsomban, melynek ábrázolását több katakombában is megtaláljuk (a Coemeterium Majusban, Thrason-katakombában). A festő a bűnbeesést jeleníti meg. A kép közepén a jó és a rosz tudásának a fája áll. A kígyó képében megjelenő sátán, hogy Isten tervét keresztezze, rábeszéli Évát, vegyen az almából: „amely napon abból esztek, szemetek felnyílik, olyanok lesztek mint az istenek, akik ismerik a jót és a rosszat”. A fa kétoldalán a meztelenségüket felismert Ádám és Éva látható, amint szégyenkezve takarják magukat. A bűnbeesés ószövetségi jelenetének bemutatása a halál okára ad bibliai választ: az első emberpár bűnének, az ősbűnnek következménye a halál.
A TILTOTT GYÜMÖLCS:
A Biblia NEM tesz említést arról hogy ez milyen gyümölcs. A közhitben almaként szerepel de igazándiból ennek semmi alapja. A festők akik ábrázolni akarták a bűnbeesést, viszont valahogy meg kellett jelöljék „a gyümölcsöt”. Egy gyümölcsöt nem lehet ábrázolni. Ahogy egy színt sem lehet festeni. Ki kellett tehát találni, hogy MILYEN gyümölcs legyen a Tiltott gyümölcs. Többnyire almaként jelent meg, de egyes képeken egészen narancsos színe van, vagy körte szerű. Valószínű valaki először lefestette almaként, és onnatól mások is azt hitték, hogy a tiltott gyümölcs mindenképpen alma. Mint egy dominó sor. Nem lehet tudni ki volt az első aki almaként ábrázolta, de onnantól szinte mindenki hasonlóan tett.